Visual merchandiser

fredag 28 oktober 2011

Middagsbjudningen


Foto: Sköna Hem

Hej på er!

Ni vet, på programmet God Kväll ( tror jag att det heter) så brukar de ju ha en gäst som får välja vad man skulle vilja ha för intressanta gäster på en middagsbjudning. Jag tänkte att det skulle vara en kul sak att skicka runt? Man berättar vad man skulle vilja ha för gäster, vilken dukning man skulle vilja ha och vilken mat som ska stå på bordet. Man får såklart välja så fritt man vill men det är ju kul om de flesta vet vilka gäster man talar om. Gärna en bild på en liknande dukning du vill använda själv. 

Mina inbjudningar är skickade till:

1. Maria Montazami (Hollywoodfru)
Vilken glädjespridare och down to earth woman!

2. Julia ( med butik och blogg Julias vita drömmar)
En stor inspirationskälla, en av mina absolut bästa vänner och är klok som en bok.

3. Ernst Kirchsteiger (inredare, kock, författare.. ja vad är han inte?)

Jag bara kan inte låta bli att bjuda in denna man som kan allt och lite till. 
Tänkande utanför ramarna, skapandet och de fyndiga citaten. 
Kul att få in lite matkonst bland alla inredningsnördar.

4. Johanna (med bloggen Tant Johanna)
En härlig tjej med fingertoppskänsla vad gäller det mesta. 
En oslipad diamant som kommer att gå långt och som har kunskaper inom både inredning och mode. 

5. Cassandra Rhodin (Konstnär)

Tjejen som gör de tuffaste modeinspirerade tavlorna. Efter maten frågar hon om jag vill ha ett gäng. Gratis. ;)



Foto: Cassandra Rhodin




Så här väljer jag att duka:

Dukningen på bilden ovan är en dukning som visades i Sköna Hem vintern 2008 och den har sedan dess etsat sig fast i mitt minne. Jag tycker om de mjuka bruna tonerna som innehåller mystik, en gammaldags känsla och värme. Otroligt vackert. Dämpad belysning med levande ljus och perfekt bakgrundsmusik med Adele. 

Meny:

Fördrink: Kiwi Collins
( Blandad av Olga som är mästare i att blanda goda drinkar, 
en klassisk Tom Collins med Kiwi. 
Låter rätt knäppt med är sjukt gott.)

Förrätt: Pilgrimsmussla med blomskålspuré och sidfläskströssel
( en underbar förrätt som jag faktiskt själv lärt mig av en Gourmet kock här i Helsingborg)

Huvudrätt: Hjort med potatisgratäng och rödvinsås.
( Den bästa äts på båten SVEA här i Helsingborgs hamn)

Efterrätt: Egentligen vad som helst bara det är choklad. 
Men efter ett tung huvudrätt så väljer jag ett stort trevåningsfat med 
tryfflar att frossa i.  Så man kan äta så många man får plats med =)

Dryck till mat: Valfritt! Så individuellt tycker jag! 


Foto: Rodeo.net


Utmaningen skickar jag vidare till:


Julias Vita Drömmar
Tant Johanna
Mitt vita hus
Kviddevitt
Helt enkelt

( Absolut inget tvång, men det skulle vara kul att läsa hur ni tänker, 
skicka sengärna vidare på de ni är nyfikna på)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket roligt blogginlägg! Hoppas flera kan haka på, kul att läsa :) Jag håller med dig om att dukningen på översta bilden är helt underbar, verkligen annorlunda med sina bruna toner.

Och jag vill gärna ha receptet på förrätten .)

Sofia

mariaemb. sa...

Oj, spännande utmaning och kul att läsa!

Ja, mössan är toksnygg! Och tokdyr, rackarns vad det sved i studentkassan. Men maken till mjuk och varm mössa har jag då aldrig varit med om. :)

Lakanen kommer från Hemtex men är ett par år gamla. Vet inte om de finns kvar men de kommer från deras percale-serie. De bästa lakanen vi någonsin haft!! :)

Hahahaha, jo det har faktiskt gått bra med övertalningen! Köpte griffelfärg på Granit igår. Blev bara det och några julgranskulor. Snäv budget efter mössan. ;) Och du, det kommer fler kundkvällar. Njut av bebisdoft så länge.

Fin fredag!
KRAM

Unknown sa...

Å jag kan bara föreställa mig vilken fantastisk middag med sprudlande kreativitet det skulle bli med en sån gästlista :-)

Härligt inlägg!!

Marits vita skrin sa...

Åh vilket bra inlägg, du är så kreativ. :-)

Jeansmattan är säkert samma som jag har eftersom Åhléns och lagerhouse ligger i samma koncern :-) love it.
Åh granit, önskar verkligen det fanns här.

Ha en skön helg fina Therese
Kram / Marit

Anna-Malin sa...

men å.
den här ska jag nog
ta till mig.
behöver en stund att
fundera.

återkommer :)

ha en fin helg.

Tant Johanna sa...

Vilken ära att få bli bjuden på din middag. Och vilken meny, wow! Så fina, snälla ord också :)
Ska absolut ta denna roliga utmaning vidare, måste bara fundera ut något bra.
Tack än en gång!
Kram Johanna

Kviddevitt sa...

Du, detta inlägg har jag ju helt missat! Vilken spännande utmaning! Hmmm, skall ta och klura på denna lite :)