Visual merchandiser

torsdag 3 november 2011

Falling in love with Tadelakt







Miljöbilder och färgprover: Tadelakt.co.uk

1. Doftljus, Black Ballon, 2. Kakel, Marrakech design 3. Lampa, Granit 4. Burk, Spiti.se 5. Steger, Spiti.se 6. Handduk, Julias vita drömmar

Hej på er!

I dag har jag tagit en liten tur på Väla som är det stora köpcentrat i Helsingborg. En stor ombyggnad är igång och när allt är klart så kommer det stå 180 butiker klara. Många nya butiker som Day ( med både kläder och hem), Cirkus ( många mina kläder som deras eget märke, Spira), Spirit Stores ( med ett stort sortiment av alla möjliga märken (som Hunky dory, American Vintage) budgetkedjorna finns också såklart, Lexington och så vidare. Ett stort restaurangtorg med mat som Sushi, libanesiskt, grekiskt, italienskt, amerikanskt och en hel del annat. Att jag dessutom har 15 min gångväg dit är ju toppen och som ni förstår så är man ju inte helt uttråkad. Så är ni i Skåne på besök, så passa på. Snart öppnar även Granit. 

Tadelakt. Vad säger man... kanske "Oh lovely!" som min vän Charlotta hade sagt. Tadelakt är ett material som är en blandning av kalbrukspulver, pulveriserad marmor, mineral eller oxidpigment och vatten i rätt mängd och är närmst kakel då det torkat. Ett material som lämpar sig bra i fuktiga som badrum och går att använda i duschar, på väggar och golv men även att putsa in badkar eller handfat. Jag är verkligen förälskad i den levande ytan som påminner väldigt mycket om marmor. Tadelakten vaxas då det torkat för att ge den glans man önskar och som står emot fukt ytterligare. Tadelakt är en vattentät teknik som är väldigt gammal och som använts till turkiska badhus som tätningsmaterial. Det går att få i flera färger och min favorit är nog någon av de mörka. Tekniken är väldigt ny i Sverige och än så länge är det få som kan tekniken men kurser pågår. Jag tror definitivt på att det är här för att stanna! Vi har ju ett badrum hemma med stenväggar som inte känns alltför pålitliga gällande just fukt och så småningom måste det göras om, och då vill jag ha Tadelakt! Så vackert!

Här kan ni läsa mer om Tadelakt:

4 kommentarer:

Lau de Casalil sa...

I love this material... may be next year I'll try to learn how to manage with it!!

Life Of An Angel sa...

Jahopp om man skulle ta och flytta till Helsingborg kanske. Köpcentret låter ju för bra för att vara sant :)

Anna sa...

Granit, ja. Jag var där igår. Fast i Jönköping. Fy vad de har mycket snyggt! Såg lampan som du visar i ditt inlägg. Mmmm, fin.
Har varit mkt i Helsingborg och då på Väla. Det var ganska bra förut, men kommer att vara väl värt ett besök framöver. När står det hela klart?

Kram och tack för en bra blogg! Anna

Anonym sa...

Åh så mycket snyggt !!

Trevlig helg
Kram Julia