Visual merchandiser

söndag 14 december 2008

Världens bästa lussebullstips!




Tack för alla underbara tips, det finns många jag nu vill testa, tips om kladdkaka med saffransgrädde lät otroligt gott och nytänkande, jag önskar att jag kunde ge alla pris.

Vinnaren av Kökshandduk, Disktrasa (som även kan användas till servett eller brödduk) och fina muffinsformar från Casual Living heter Katja Kristofersson som gett mig mod att kanske ge mig på ett Lussebullsbak trots att jag oftast misslyckas med degar, kanske kan jag lyckas med hennes tips? Kajsa, maila mig din adress så skickas ditt lilla paket så fort som möjligt!! Grattis Grattis

Såhär lyder hennes bästa tips!

Det här receptet måste följas till punkt och pricka och använd helst ekologiska råvaror (nån som kan tipsa om ekosaffran blir jag glad)


Världens bästa lussebullar (ca 30 lagom stora)

50 gram jäst
1/2 tsk salt
200 gram äkta smör
1/2 liter mjölk, minst 3% fett
2 pkt saffran
2 dl socker
2 ägg (+1 till pensling)
1 1/2 liter mjöl (jag måttar aldrig mjölet utan slutar när jag tycker att det räcker, lär er känna på degen)

Hemlighet 1: Använd ALDRIG assistent utan BARA en träslev, annars kan du ALDRIG känna när det är nog med mjöl

Smula jästen och häll över saltet

Smält smör och blanda i mjölken, värm till strax över fingertemp

Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig.

Mortla saffran med en sockerbit, tillsätt tillsammans med ägg och socker

Rör ner så mycket mjöl så att degen knappt släpper från kanterna, den ska vara KLETIG.

Jäs under bakduk 30 min.

Häll ut på mjölat bakbord


Hemlighet 2:
Knåda KNAPPT. Rör den nästan inte.

Arbeta degen lätt med mjölade händer. Dela den i ca trettio bitar, rulla lätt och försiktigt, med mycket mjöl på händerna, till lussekatter eller vad du vill ha för form.

Jäs 30 min under bakduk.

Tryck i russin. Pensla RIKLIGT med ägg blandat med lite vatten.

Hemlighet 3: Grädda hett!
250 grader i 6-7 minuter. Håll koll så att du inte bränner.

3 kommentarer:

Frida sa...

Det ser gott ut.. Har hållt mig till traditionella lussebullar men det är också mycket mumsigt...

Kristin sa...

Hej hej, det låter smarrigt! Själv kör jag alltid jästdegar i min matberedare och jag tycker de blir jättebra, men så stannar jag den då och då och känner på degen. Eftersom jag är reumatiker är inte degknådning för hand min starka sida... ;-)

Jag hann aldrig lämna ett julbakstips till dig, men idag gjorde jag en superenkel sak till fikat: vanlig rulltårtedeg som jag har i 2 msk pepparkakskryddor i och gräddar sedan som vanligt (du hittar standardrecept på rulltårta i nästan vilken receptbok som helst). Som fyllning en burk creme fraiche (man kan ju välja fetthalten om man som jag fortfarande har gravidkilon kvar... suck) + 2-3 msk lingonsylt. Rulla ihop, ställ kallt och njut! HUR GOTT SOM HELST och så himla smidigt!

Hoppas ni haft en fin helg. Imorgon ska jag till Lindex och försöka jaga fram sådana där söta mockasiner Hedvig hade i några inlägg längre ned. De var för gulliga tyckte jag!

Kram / Kristin

Katja Kristoferson sa...

ÅÅÅÅÅ tack tack tack!!! Du har gjort min dag!!! Håller på att renovera vår studio, och har hantverkare här som ska bygga köket... Inte kul... när ALLT går fel... men nu kan inget göra mig ledsen!
TACK IGEN!!!
Mailar min adress!