Visual merchandiser

lördag 13 december 2008



Hej på er!

I år får mina vilda fåglar det lite lyxigt. Jag har gjort hemmagjorda godisbitar till de vilda små fåglarna. Jag är lite blödig när det kommer till småfåglar, jag tycker att de kråkor, skator, starar och duvor tar för sig alldeles för mycket. Jag kom på att jag såg en söt liten idé förra året i någon tidning (tror det var lantliv) och tänkte att jag skulle försöka mig på det själv. Jag vet inte om jag minns helt rätt men det blev rätt bra.

Recept

1 paket (ca 500g) kokosfett
Fågelfrön ( jag hade viltblandning och så lyxade jag till det med jordnötter)
Vita enkla engångsmuggar

Jag började med att smälta kokosfettet och rörde sen ner frön+nötter. Se till att det inte blir för mycket eller för lite fett. Men hellre för lite frön än för för mycket för då rasar godbiten isär. Man kan ju om man vill blanda i russin, frukt eller annat. Låt stelna i kylen och förvara dem kallt tills du ska ta ut dem. Om man har söta formar så kan man ju använda det och sticka i tråd för att sedan hänga dem upp i ett träd eller så. En gammal sockerkaksform kan ju bli fin också.

Ha en mysig Lucia!
Kram Terese

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh vilken fin och behjärtansvärd idé! De är ju så vackra att se på, de små liven!
När barnen blir större, såsom mina, är de otroligt fascinerade av alla småfåglar i trädgården, och kan tillbringa lååånga stunder med kikare och fågelbok i fönstret (hrm, även 39-åriga barn med skägg) =)

Tack för en fin blogg, kramar!

Kerstin

Barn & Inredning sa...

Hej!!
Kul att du antog utmaningen :)

´Du har alltid så fina bilder på din blogg,och mysiga inlägg...alltid lika spännande att kika in.
Jag sloss fortfarnde med min mobil...det är min enda kamera..

Ha en mysig lucia
Kram Malin

Pia sa...

Hvilken god ide, skal prøve opskriften til fuglene herhjemme:-)

God week-end:-)

Kram Pia

Emma sa...

Vilken bra ide till pippisarna!
Ska nog köpa lite kokosfett å "härma" din ide!

Ha en bra advent!

m family goes västerut sa...

Hej!
Du vann påslakanen!!!
Maila mig din adress.
Trevlig lucia.

Lena sa...

Halloj!! Så där måste jag göra till våra småfåglar här på gården, vad mysigt. Ha det bra!! // Anna ♥

Anonym sa...

Halloj! Jag gjorde också sånt smarr till fåglarna för ett tag sen, men det blev så förbenat rinnigt, smälte jag fettet för mycket då?

Vad menade du med "få till det"? Du har underbar bilder på din blogg och lite godis får du nog till lätt som en plätt! Och vill du att jag ska göra ett hemma hos hos dig så säg till! ;-) Jag kommer på stört!! :-)
Ha en underbar 3 de advent!! Kraam!