Visual merchandiser

söndag 7 december 2008

3 adventstävling








Min första dagstripp utan bebis är över. Tänk så snabbt det kan gå att klara av IKEA, Ilva, Stoff och stil samt Malmö City på bara några timmar. Och att hinna äta både frukost och lunch. Det blev lite shopping och jag shoppade en del för ynka 400kr.

Nu till lite tävling tycker jag! Ett underbart pris från Casual Living som är kul både till jul och när man tröttnat på tomtar och glitter. 3 adventstävlingen består av 1 kökshandduk och 1 disktrasa i valfri färg (jag använder min som brödkorgsduk men fungerar även som servett) samt 1 förpackning muffinsformar i det läckra Carmen mönstret.

Gör så här
: Skriv ditt bästa julbakstips, har du ett vanligt namn så notera gärna en lite egen signatur (ni är många Annor!), länka med bild till min sida så är du med och tävlar. Har du ingen blogg så går det bra ändå! KOM IHÅG! Skriv också vilken färg du vill ha på kökshandduken och disktrasan/servetten! Du kan se alla inne på Casual Livings hemsida

På bilderna ser ni min julfavorit, saffransmuffins!! Gör vanliga enkla muffins, i med en påse saffran , pilla ner en ruta vit choklad i varje så gör du succé! Snabbt bakat och alla nöjda. Du kan även piffa till smeten med 1 påse korinter, tillsätta 50 g riven choklad eller bara ha dem enkla pudrade med lite florsocker. Eller riven vit choklad, frosting eller annat.. Låt fantasin flöda!

33 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bakar inte själv men jag älskar choklad och speciellt kladdkaka. Det är kanske inte så "julaktigt", men jag tycker den passar alla årstider. Och när som helst... ;) Florsockret på kakans yta ser dessutom ut som snö.

abackman66 at hotmail punkt com

Hem och Lycka sa...

Mitt bästa baktips som gjorde succé förra julen är Leilas Christmas cupcakes med vit choklad frosting. Underbart goda! http://recept.nu/1.127559/leila_lindholm/bullar/christmas_cupcakes

Om jag skulle vinna väljer jag rött på textilierna. Länkar självklart!

kram

Anonym sa...

Mjuk pepparkaka är mitt toppentips !
Mitt recept ska det vara filmjölk i och den blir så där saftig o smaskig ! brukar pudra florsocker över med en tekula (= hett tips !)
/Kajsa N
ps vinner jag så önskar jag linnefärgad textil.

Lena sa...

Halloj!! Visst är vi många Annor...jag har märkt det, hm...jag är den med tankar och funderingar! Mitt favoritbak till jul är saffransskorpor, absolut. Här kommer receptet:
4,5 dl strösocker
400 g smör, rumstempererat
17 dl vetemjöl
3 msk bakpulver
4,5 dl mjölk
1 eller 2 paket saffran, efter smak
1 ägg

175 grader.
Vispa saffran+smör+socker.
Blanda mjöl+bakpulver.
Blanda smörblandningen +mjölet+mjölk. Det ska vara lite kletigt.
Klicka upp på plåten till längder.Pensla med ägg.
Grädda i omgångar 20 min.
Låt svalna...skär i skivor.
Torka i ugnen i ca 6 timmar på 75grader
Jag har ngn gång haft dem över natten i ca 50 grader och det gick fint det med.

Testa...ni kommer inte bli besvikna...jag lovar. Jag har en omgång i ugnen just nu.

Ha det bra!! // En av många Annor ♥

Kari sa...

Mitt beste julekaketips er noe vi på norsk kaller kransekake og krumkaker. Det må jeg ha hver eneste jul... ;-) Hilsen fra Kari

Malin M sa...

Tryfflar såklart!
Chokladtryffel är ett måste för mig till jul. Ja, choklad är ju ett måste året runt såklart...
Mitt recept kommer från Valrhona och jag har använt det i flera år nu. Det blir ganska mycket så ibland har jag halverat receptet, det räcker en bra stund det också.

700g mörk choklad (Valrhona är en favorit men Lindts 70%-iga är också supergod)
500g vispgrädde
100g smör

Hacka chokladen. Koka upp vispgrädden och häll över chokladen i en skål, rör med en visp. När chokladen smält tillsätt smör en bit i taget. Rör tills smeten är krämig och ställ den sen i kylen några timmar. Ta sen ut små kluttar med en tesked eller "melonkulare" och rulla små bollar av smeten. Rulla varje tryffel i kakao. Förvara tryfflarna i kylen och ta fram dem en stund innan de ska ätas för att få den lena och krämiga smaken.
Gott till kaffe och whisky eller varför inte till glöggen.

Om jag vinner önskar jag mig handduk i färgen latte. Underbar!

God chokladig jul!

Malin M
Butik Basilika

Maria sa...

Mitt bästa julbaks tips är saffrans scones. Helt underbart att äta på julaftons morgon och lättbakat. Gör som vanligt fast rör ner saffran i mjölken - gud vad gott det blir!
Färg jag gärna vill vinna är beige och så tar jag gärna lite muffins som du har bakat!

Anonym sa...

Mitt bästa julbakstips är chokladrutor med kaffeglasyr och kokos på dom har en strykande åtgång vare sig det är jul eller inte.

Om jag skulle vinna önskar jag en röd handduk.

/Juliga hälsningar Mona.G

Anonym sa...

Hej! Mina mozartkulor är ett måste. Marsipan som kavlas, lägg i en sträng nougat och rulla, doppa i choklad, KLART! Jag väljer gärna rött om jag skulle gå och vinna!

Mollymera sa...

JULIGA CUPCAKE
3 ägg 2 1/2 dl socker 100g smör
1 dl mjölk 3 1/2 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 2-3 tsk pepparkakskrydda.
Vispa först ägg och socker pösigt, sedan blandar man i det andra. 200 grader i 15 minuter.

Frosting 200g vitchoklad 200g philadelfiaost, smält chokladen låt svalna. Blanda i osten låt stå en stund, spitsa! God Jul Christina
Jag gillar vitt, om jag vinner.

Addis och Leif sa...

Mitt bästa julbakstips är min supergoda knäck, inte ett dugg originellt men jättejättegott! Koka ihop 2 dl socker, 2 dl ljus sirap, 1,5 dl grädde och 1,5 msk smör. Koka tills du kan forma en kula av en klick smet du hälelr i kallt vatten, häll i ca 50 g hackad mandel och häll upp i knäckformar och låt stelna. Supermumsigt!
Länkar från vår blogg såklart!

Mvh
/Addis

Addis och Leif sa...

Och så färgen då... :) Gärna beige eller latte. Annars funkar äpple bra också! Alla färger är ju jättefina! :)

/Addis igen

Maria sa...

hej!
jag brukar baka en kladdkaka. Vika ett papper och klippa ut bitar så det blir som ens tor snöflinga. lägg det på och sikta florsocker på. Sen vispar jag grädde och har i lite saffran och serverar till. Till detta är det gott med kaffe, chokladglögg eller kanelte.
jag länkar med bild till min bogg.
God jul! Mia

Ida sa...

Mitt bästa bakningstips är absolut att använda smör fast man inte bör det- det blir så mycket godare!! Länkar till dig och vill jättegärna vinna vitt eller syren! Kram Ida

Villa Carl Larsson sa...

Hej :) Är gärna med och tävlar igen. Hmm.. bästa julklappstipset vet jag inte men ett av dem kanske är något för kropp och själ som t.ex. massage, fotvård, manikyr osv. Det är något man sällan unnar sig själv men som man verkligen uppskattar att få.

Länkar från min blogg!

Kram Josefin

Villa Carl Larsson sa...

Glömde säga att om jag vinner önskar jag gärna en kökshandduk i aqua och en disktrasa i vitt :) Fantastisk nätbutik förresten. Tack för tipset.

Kram

Ursula sa...

Mitt bästa julbakstips är Prästgårdens pepparkaka från Sju sorters kakor, en riktig klassiker. Hos mig blir det ingen riktig jul utan den kakan! Om jag har turen att vinna, väljer jag Marin handduk och trasa! Länkar också från min sida: www.ursula-maria-elena.blogspot.com.

God Jul på Er!

Katja Kristoferson sa...

Jag får väl avslöja mitt lussekattsrecept, för att vinna. Jag är en sådan typisk medelmåtta när det gäller det mesta, men jag bakar faktiskt världens godaste lussebullar (original). Det är till och med så att jag oftast rynkar på näsan i smyg, när andra bjuder på sina =)

Det här receptet måste följas till punkt och pricka och använd helst ekologiska råvaror (nån som kan tipsa om ekosaffran blir jag glad)

Världens bästa lussebullar (ca 30 lagom stora)

50 gram jäst
1/2 tsk salt
200 gram äkta smör
1/2 liter mjölk, minst 3% fett
2 pkt saffran
2 dl socker
2 ägg (+1 till pensling)
1 1/2 liter mjöl (jag måttar aldrig mjölet utan slutar när jag tycker att det räcker, lär er känna på degen)


Hemlighet 1: Använd ALDRIG assistent utan BARA en träslev, annars kan du ALDRIG känna när det är nog med mjöl

Smula jästen och häll över saltet
Smält smör och blanda i mjölken, värm till strax över fingertemp
Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig.
Mortla saffran med en sockerbit, tillsätt tillsammans med ägg och socker
Rör ner så mycket mjöl så att degen knappt släpper från kanterna, den ska vara KLETIG.

Jäs under bakduk 30 min.

Häll ut på mjölat bakbord

Hemlighet 2:
Knåda KNAPPT. Rör den nästan inte.

Arbeta degen lätt med mjölade händer. Dela den i ca trettio bitar, rulla lätt och försiktigt, med mycket mjöl på händerna, till lussekatter eller vad du vill ha för form.

Jäs 30 min under bakduk.

Tryck i russin. Pensla RIKLIGT med ägg blandat med lite vatten.

Hemlighet 3: Grädda hett!
250 grader i 6-7 minuter. Håll koll så att du inte bränner.

Lycka till. Maila gärna om ni provar, får jag höra vad ni tyckte!

Jag länkar såklart och... puh... om jag vinner önskar jag mig ett turkost set!

//Katja

r e b e c k a sa...

Sallader är underskattat på julbord! Förra året provade jag denna http://www2.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14373
som jag varmt kan rekommendera.

Skulle gärna vilja vinna setet i färgen aqua.
Har länkat i min vänsterspalt.

Ha en toppendag! :)

Lisa sa...

Hejsan!!
jag har provat något nytt i år som Leila gjorde förra veckan!

Kommer ej ihåg namnet:

Lägg mandlar på en plåt och skjuts in i ugnen 175 gr i ca 10 min.
låt svalna.
Dela nogat i små delar och tryck in mandeln i nogaten, forma till som man vill.
Rulla nogatmandlarna i lika delar kakao och kanel!

Vart jätte gott!

Om jag skulle vinna vill jag gärna ha disktrasan i grönt och handduken i nån natur färgfärg!

Hoppas på vinst!!

Anonym sa...

hej!
mitt bästa julbaktips är saffransdeg som man bakar ut som vanliga bullar och fyller med vit choklad, smör och eventuellt lite mandelmassa - helt fantastiskt ljuvligt!
om jag vinner skulle jag vilja ha syren.

ioelora@hotmail.com

Anna sa...

Dessvärre är jag helt värdelös på att baka, men jag hörde om ett gott recept på saffransbullar. Man gör saffranssmet efter recept men sen har man mandelmassa och pistagenötter och gör dem som vanliga bullar, lät ganska gott.

Jag har tipsat i min tävlingstipsarblogg

http://molnboanna.blogg.se/2008/december/kokshandduk-och-disktrasa-1.html

Jag skulle gärna vinna en mörkblå handduk, skulle bli fint i mitt kök.

info@annakarlsson.se

Barnboksbloggen sa...

Jag har tipsat om tävlingen här:
http://bokmamman.blogspot.com/2008/12/nya-tvlingar.html

Jag fick alltid baka Vita pepparkakor med min mamma när jag var liten. Det är som vanliga pepparkakor men lite sötare och tjockare och man kan garnera dem med karamellfärg. Roligt att baka tillsammans med barnen. En tradition som jag kommer att återuppta tillsammans med min dotter när hon blir äldre. Här finns ett recept:
http://www.julkakor.se/vita-pepparkakor

Jag håller tummarna för att jag vinner, för jag har länge letat efter ett miljövänligt och prisvärt alternativ till wettextrasan. Skojiga muffinsformar skulle också förgylla min vardag. Om jag vinner skulle jag vilja ha disktrasa och handduk i marin, det skulle passa perfekt i vårt nya kök!

Erika sa...

pepparkakshur är ju juligt om något. När jag va lien gjorde vi en modell av vårat eget hus...

Anonym sa...

hej
mitt bästa baktips är på vanliga biscottiskorpor som man kan förändra som man vill,till jul i med lite saffran,och de blir juligt mums.annars kan man ta i torkade aprikoser och fikon,det är bara fantasin som sätter gränser!!!om jag skulle råka vinna skulle jag vilja ha äpple eller aquafärg!
kram sofia

Anonym sa...

Vilka fina textilier. Om jag vinner vill jag gärna ha priset i färgen aqua. Det skulle passa perfekt till vårt kök.

På vårt julbord finns alltid havtornsmousse. Lagom läskande efter det kraftiga julbordet. Dessvärre har jag inte receptet till hands här, men om du kommer över havtornssaft någonstans, så meddela bara så kan jag fixa ffram receptet.


(eva_champion@hotmail.com)

Länk finns på min tävlingsblogg.

Julia sa...

Mitt favvobak till jul är precis som ditt - saffransmuffins! Jag har hittat och modifierat ett recept som funkar finfint glutenfritt, äntligen!

Här är det:

125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 påse saffran
4 1/2 dl vetemjöl (el glutenfri mix)
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl standardmjölk
mandelmassa

Vispa rumsvarmt smör och socker med elvispen. Rör ner ett ägg i taget. Stöt saffran (jag brukar blanda ut den med lite av mjölken)


Blanda sen ner resten, ta hälften först och sen lite mjölk och sen det sista. Jag brukar grädda i muffinsplåt, de blir fina i formen då!

Grädda 15 minuter i 200 grader. Mumsa på!

Om jag har tur och vinner vill jag gärna ha textilier i äpple.

Vilken liten pärla hon är lilla H. Och så de växer!

Adventskramar Julia

Julia sa...

Glömde säga att jag river mandelmassan på rivjärnet och klickar i en liten klutt i formen, så smälter det ner och blir till en härligt kladdig liten överaskning någonstans i den frestande gula godingen! =)

Anonym sa...

Mitt bästa tips är att baka tillsammans med någon som står en kärt <3

Annelie Johnsson sa...

Hej!
Självklart vill jag vara med & tävla!! Om jag skulle ha turen med mig, vill jag gärna ha en nougatfärgad.
Mitt bästa ( kanske smidigaste) julbak är att göra en mjuk pepparkaka. Istället för alla pepperkakskryddor, så gör jag en vanlig sockerkaka, sen krossar jag pepperkakor och häller i smeten. Blir ljuvligt gott, och med lite bitar i vilket jag verkligen gillar. Testa gärna!!
Ha en bra helg
Kram Annelie.
( Lägger en länk på min blogg)

NiiniOchBuss sa...

Eftersom hela vårt kök går i mörkt trä efter renoveringen skulle det vara riktigt läckert med kökshandduk och disktrasa i färgen fuchsia :)

Håller tummarna!

Anonym sa...

Hej!
Baka ett pepparkakshus till jul är ett måste. Det är mitt tips. Vinner jag så vill jag ha rött. Har länkat såklart, och hoppas på tur.

Anonym sa...

Mitt tips är Leilas saffransskorpor, recept finns på www.recept.nu.
Om jag vinner vill jag ha aqua!

pernilla.74@live.se