Visual merchandiser

söndag 12 september 2010

Höstmysigt i köket





En ny liten pärla har fått ta plats i vårt kök. En gryta från Le Crueset! Jag har länge gått och funderat på vilken storlek och färg jag vill ha. Jag har haft ett presentkort som har legat i min plånbok sen vi gifte oss och jag har verkligt velat använda det till något som vi verkligen har användning för. Så häromdagen så skulle jag bara gå och titta ( som vanligt) och då hade de kampanjpris och jag kunde inte låta bli. Och så var det färgen, jag kände att turkos gjorde mig gladare än den vita även om den var riktigt fin den med. Så nu står den där som en pärla i vårt kök och igår invigdes den med en höstkallops med trattkantareller!

Över till det tråkiga så är det som så att de som köpte vår lägenhet är missnöjda med badrummet och kräver att vi ska betala dem för en ny renovering, TROTS att de inte hittat något fel, bara hört att en del grannar har haft problem. Vi har aldrig haft någon anledning att tro att det vart fel på just vår lägenhet. De anser att vi var skyldiga och berätta problem med fuktspärrar i föreningen medans vi anser att de borde ha valt en besiktningsman som hade kunnat upptäcka felet innan de köpte lägenheten. De valde att inte ta in besiktningsman överhuvudtaget. Det är lite invecklat.. så i nuläget vet jag inte om det kommer att blandas in advokater eller hur det blir.. och jag kan erkänna att det tär en del på mig. Tur att man har presentkort, för sugen på att spendera pengar på shopping är jag inte! Tänk och renovera någon annans badrum när man inte har råd med sitt eget? Huuuu

Tillägg: Grytan är av märket Le Crueset och är på 4,2 liter. Jag köpte den på Cervera som just nu har erbjudandet 999:- ( ord.pris 1599:- tror jag det var )

23 kommentarer:

Anonym sa...

Trist historia, men du behöver absolut inte oroa dig! En köpares undersökningsplikt är extremt l å n g t starkare än säljares "upplysningsplikt" om detta skulle bli en juridisk historia! Jag har ganska bra koll på detta, då jag ägnar en stor del av mitt dagligaarbete med bland annat den här typen av meninsgskiljaktigheter!
Frågan bör däremot stå mellan köparna och besiktningsföretaget. Men eftersom allt handlar om lite löst snack i trapphuset, så misstänker jag att besiktningsfirman inte kommer att lägga någon överdriven energi på detta.
Det behöver/bör inte du/ni heller göra.
Mvh Maria

Pia sa...

Ta det bara lugnt - vi har også solgt hus förr, och ni kan inte oplyse om noget I inte känner till i eran lägenhet!
At andra har haft problem med badrummet, har ingenting med er att gjöra. Foreligger der en tilstandsrapport av lägenheten laget av en besiktningsmann? Då er det den som er gälder.

Kram Pia

Smått och gott hos Lina sa...

Fy så tråkigt! Även om jag håller med de föregående och inte tror ni behöver stå för något så tär det på en att behöva tänka på det och lägga ned energi på sånt. Hoppas det löser sig snabbt.

Fin gryta!

Kram Lina

Graadskan sa...

Förstår att det påverkar dig, men även jag tror att det kommer lösa sig utan problem för er del!

Underbart fin färg på grytan! Håller med om att den vita också är fin, men turkos piggar upp mer! Bra köp överhuvudtaget. Jag har en mörkröd och det är minst lika bra nu, som för 6 år sedan när jag fick den...

Ha en fortsatt skön söndag!

Kram Camilla

Anonym sa...

Hej ! Nu kommer ett långt inlägg ! Jag tänker vara anonym idag när jag kommenterar i och med att vem som helst kan läsa detta. Jag kan säga att jag vet precis vad du går igenom för jag och min familj har precis gått igenom samma sak, och det har varit URJOBBIGT...nog bland det värsta jag har varit med om. Vi sålde vårt hus och en dag fick vi ett brev om att de skulle göra en utredning av en lukt de kände. Vi blev alldeles kalla. Men vi hade gjort en besiktning och tagit en säljarförsäkring och de hade inte gjort någon besiktning. Men vi började verkligen rannsaka oss själva och var våra hårdaste domare MEN vi tyckte verkligen att vi hade sålt ett jättefint hus som var i bra skick. Vi hade inte gjort något fel. Inte medvetet iallafall. Det gick någon månad och sen fick vi en lunta med brev från advokat och våra köpare menade på att vi hade undanhållit en lukt för dem mm.Jag såg för mitt inre att vi skulle sitta i en rättsal, betala mycket pengar och allt var det var. Jag kände att jag ville försvinna från jordens yta ett tag. Vi bor på en liten ort och det gick så mycket hemska rykten.Jag var helt inne på att flytta härifrån. MEN så tog vår säljarförsäkring över och hon var så underbar och sa att ni kan luta er tillbaka för nu tar vi över det här.Köparna har en stark undersökningsplikt. Försäkringsbolaget skickade brev till våra köpare att de avböjde deras krav för det stod klart och tydligt i besiktningen att i den sorts huskonstruktion kunde det uppstå lukt och att man byggde så på den tiden.Samtidigt hade de mätt fukthalten och den var normal. Nu har vi inte hört något mer. Vi får väl se vad som händer. Nu när det gått några månader så har jag sansat mig och känner mig kränkt att de anklagar oss för att ha undanhållit något samtidigt förstår jag att deras situation när de inte gjort en egen besiktning.Vi gjorde allt rätt som man skulle så det känns skönt nu,men när jag läste ditt inlägg kom alla känslor tillbaka.
Så jag förstår PRECIS dina känslor. Men ha tålamod. Tiden läker alla sår säger man och det är sant ! Men en sak är säker att nästa gång jag säljer ett hus eller liknande så säljer jag/vi inte förrän de har gjort en egen besiktning så man slipper bli anklagad för något ! Det kommer att gå bra för er för det var en väldigt VAG anklagelse ! Lycka till ! Skickar en stor styrka- på -dig kram!

Anonym sa...

Hej ! Nu kommer ett långt inlägg ! Jag tänker vara anonym idag när jag kommenterar i och med att vem som helst kan läsa detta. Jag kan säga att jag vet precis vad du går igenom för jag och min familj har precis gått igenom samma sak, och det har varit URJOBBIGT...nog bland det värsta jag har varit med om. Vi sålde vårt hus och en dag fick vi ett brev om att de skulle göra en utredning av en lukt de kände. Vi blev alldeles kalla. Men vi hade gjort en besiktning och tagit en säljarförsäkring och de hade inte gjort någon besiktning. Men vi började verkligen rannsaka oss själva och var våra hårdaste domare MEN vi tyckte verkligen att vi hade sålt ett jättefint hus som var i bra skick. Vi hade inte gjort något fel. Inte medvetet iallafall. Det gick någon månad och sen fick vi en lunta med brev från advokat och våra köpare menade på att vi hade undanhållit en lukt för dem mm.Jag såg för mitt inre att vi skulle sitta i en rättsal, betala mycket pengar och allt var det var. Jag kände att jag ville försvinna från jordens yta ett tag. Vi bor på en liten ort och det gick så mycket hemska rykten.Jag var helt inne på att flytta härifrån. MEN så tog vår säljarförsäkring över och hon var så underbar och sa att ni kan luta er tillbaka för nu tar vi över det här.Köparna har en stark undersökningsplikt. Försäkringsbolaget skickade brev till våra köpare att de avböjde deras krav för det stod klart och tydligt i besiktningen att i den sorts huskonstruktion kunde det uppstå lukt och att man byggde så på den tiden.Samtidigt hade de mätt fukthalten och den var normal. Nu har vi inte hört något mer. Vi får väl se vad som händer. Nu när det gått några månader så har jag sansat mig och känner mig kränkt att de anklagar oss för att ha undanhållit något samtidigt förstår jag att deras situation när de inte gjort en egen besiktning.Vi gjorde allt rätt som man skulle så det känns skönt nu,men när jag läste ditt inlägg kom alla känslor tillbaka.
Så jag förstår PRECIS dina känslor. Men ha tålamod. Tiden läker alla sår säger man och det är sant ! Men en sak är säker att nästa gång jag säljer ett hus eller liknande så säljer jag/vi inte förrän de har gjort en egen besiktning så man slipper bli anklagad för något ! Det kommer att gå bra för er för det var en väldigt VAG anklagelse ! Lycka till ! Skickar en stor styrka- på -dig kram!

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hej!

Jag har också koll på läget...och du kan lugnt somna om. Köparna har undersökningsplikt och ni har ingen anledning att upplysa om att någon granne haft problem med sitt badrum så länge ni inte misstänkt att ni också haft det. I det fall köparna väljer att INTE göra en besikning så synd för dem, då köper de ju liksom lägenheten i befintligt skick för de är skyldiga att försöka hitta alla fel som går att upptäcka vid köpet.

Enda gången ni kan åka på och betala nåt är om det upptäckts en faktiskt fuktskada som INTE hade kunnat upptäckas vid en besiktning så att det då blir ett sk dolt fel. Och en besiktningsman hade enkelt upptäckt en skada med en fuktmätning som oftast är standard vid en besiktning.
Och i så fall skulle er försäkring täcka det mesta.

Men jag lovar dig, de kan inte ens dra detta vidare till rätten eftersom de inte fullföljt sin undersökningsplikt. Och vad jag förstår har det väl inte ens konstaterats en faktiskt fuktskada?
Skulle de dra detta vidare så kommer de förlora och får då betala era rättegångskostnader.

Jag gick igenom allt det här för några år sen är är rätt påläst vill jag lova, så du kan sova luuuuugnt!

Kramar Mia

Vitacharmen sa...

oj vilka tråkiga problem.
Mitt sunda förnuft säger ju att dom inte borde komma någon vart med detta klagomål. Dolda fel kan man ju bli skyldig till upp till 10 år men då måste det ju finnas ett fel och inte bara ett missnöje.
Vi sitter ju själva och slåss för dolda fel i huset vi köpt, hos oss är det elen som felar, men efter mycket undersökningar kunde dom konstatera att det var just dolda fel som vi hävdade. Besikningsmannen som var här för ett tag sedan bekräftade ju som jag skrev innan att det måste finnas ett fel och inte bara missnöje för att man skall kunna gå vidare med det. Kontakta eran mäklare och deras jurister om ni inte redan gjort det, vilket ni säkerligen redan gjort . Hör med dom. Tror absolut inte att ni bör ha anledning att oroa er.

Super fin kastrull btw :-)

Linda

Anonym sa...

Kolla vad som står i erat kontrakt. Dolda fel gäller inte för bostadsrätter bara villa. Det är köplagen som gäller då o inte jordabalken, kan jämföras med ett bilköp. Den överlåts i befintligt skick. Hoppas det kan hjälpa er. Camilla

Anonym sa...

Kolla vad som står i erat kontrakt. Dolda fel gäller inte för bostadsrätter bara villa. Det är köplagen som gäller då o inte jordabalken, kan jämföras med ett bilköp. Den överlåts i befintligt skick. Hoppas det kan hjälpa er. Camilla

Ida sa...

Jag är absolut inte insatt eller kunnig så jag ska inte ge dig något råd men lider med dig. Fy vad jobbigt att bara gå coh vänta och oroa sig. Hoppas verkligen det löser sig..

Vilken snygg spis ni har. Var den där eller har ni satt in den efter att ni flyttade in?
Ha en bra start på veckan. Mvh Ida

Anonym sa...

Blev såå arg när jag läste vad du skrivit!!! Vilka typer.. Men vilka bra kommentarer du fått!! :-) Härligt med kunniga människor. :-) Hoppas du nu kan känna dig lugnare..för fy vad såna tråkiga funderingar kan tära en i bitar.. Många kramar till er!

Amanda Sverre sa...

Oj, vad tråkig det låter. Hoppas att allting kommer lösa sig för er. Vilken söt rutig grytvante du har. Var kommer den ifrån? Den fina grytan har stått läänge på min önskelista också.

Kram Amanda

Julia sa...

Åh nej! Jag kan inget om sånt här,jag vill bara skicka en kram! Fasen så jobbigt! Hoppas det löser sig snart så ni kan andas ut!

Kram!!

Anonym sa...

Hej hej!

Klampar in och undrar var erbjudandet på gryta fanns?

MVH Eva

Jeanette Hornbeck sa...

min absoluta drömgryta, så fin!
Jobbigt med de där köparna men det låter ju som om ni har rätten på er sida, lycka till.
Kram Jea

Ylva sa...

åh den där grytan var ju ljuvlig (hoppas den piggade upp efter den trist historien)

Emilias sa...

Stod o kikade precis på en sån gryta igår, såå fina!!

Trist ned er gamla lägenhet, men ser att du fått många kloka svar som låter väldigt rimliga!! När vi köpte vår lägenhet blev vi upplysta om att ev göra en besiktning av just denna anledning... Gör man inte det är det upp till köparen att ta smällen! och så länge ni inte undanhållt något så :)

Hejar på er!

smulan sa...

fin fin !

Jenny sa...

Hej Therese!
Vilken ljuvlig turkos Le Creusetgryta!

Vad tråkigt att köparna av er lägenhet börjat krångla..spontant känns det som de skulle tagit in en besiktningsman?? Lite sent att komma nu i efterhand..
Hoppas det löser sig!

Kraam Jenny

Ida sa...

Hej igen! Jo jag har fått jobb i en optikerbutik i Trelleborg. Nära och bra hem men ändå en bit bort så man slipper möta alla kunderna i mataffären när man är ledig.
Här i Höllviken är det verkligen härligt, har haft en underbar första sommar i huset och nu är det spännande med första hösten. Det växer vild ljung i skogen bakom vårt hus och det är så vackert och lyxigt tycker jag!
Ser att du planerar att sätta ner lökväxter nu. Har du bestämt dig för vilka? Jag funderar på vita och rosa tulpaner, lila allium, lite ljuslila krokos kanske.. Och kanske kanske svarta tulpaner. Såg en som hade satt det ihop med ljusrosa och det var så snyggt! HUr som helst..det är ju så roligt att gå och titta på alla sorter som finns och redan nu planera för nästa säsong! Ha en bra dag!

Unknown sa...

Vilken underbar blogg du har! Otroligt inspirerande...
//ina

Linda sa...

Så tråkigt,hoppas det löser sig.