Visual merchandiser

fredag 12 augusti 2011

R.E.S.P.E.C.T

Så ni vet vem ni ska kasta ägg på ;)


Bloggvärlden is a funny place. Det är som den riktiga världen fast ännu värre, nästan. Vissa väljer att kränka andra och vissa hyllar andra. Den med mest pengar att köpa nya grejjer för vinner. Ibland även den som är grymmast på att fotografera eller den som har tiden att fota mest blommor. Den som har pengarna att köpa ALLA de där rätta sakerna. Andra får prioritera. Vissa kan bara drömma om att köpa NÅGON av sakerna. Vissa kämpar stenhårt för att få den rätta looken hemma med en billig peng och vissa klickar hem det på nätet. Vissa svarar bara på kommentarer som kommer från de "rätta" personerna, om de ens svarar alls. Jag själv är väldigt dålig på det. (Men jag svarar ALLTID på mail )Men alla är vi värda respekt av varandra. Alla har vi rätt att göra vad vi vill i VÅRA bloggar. Tiden jag har just nu till att blogga är för att min kropp inte behagar att resa mig upp ur soffan och rensa allt det är ogräset etc.

Jag vet att det kan bli rätt så inriktat på konsumtion i min egen blogg. Mest vill jag inspirera och försöka reda ut i min egen hjärna vad jag egentligen vill ha INNAN jag köper en massa saker som jag egentligen bara blir lite inbillningskär i. För att de är så snygga saker. Men det kanske inte är jag. Det är ju det som är det svåra. Att samtidigt som man ska ha kvalitetstid med sin familj, ska ha tid med blogginlägg som man känner vill ska vara kul att läsa även för andra, rensa ogräs som väller fram i hela trädgården, ta reda på tvätthögar, få liten egentid som inte innebär att snabbdammsuga medan barnet sover och kanske kanske slippa ha dåligt samvete över att ringa till jobbet med att säga "Vi blir visst hemma idag också, hon har fortfarande feber", tredje gången på några veckor. Att känna hets över att inte bara ha ett hus med rätta inredningen, utan man "ska" även ha en snygg familjebil, råd att resa kors och tvärs, ha snygga stövlar och se modern och snygg ut, samtidigt som man kör sin märkesväsk dyra barnvagn.

Vad är det vi har kommit till? Köphets, avundsjuka, dåligt samvete, bitterhet och stressade magar? Och inte hjälper det ändå om vi vinner en massa pengar? Då räcker det iaf inte. Nej från och med NU.. så ska jag hänga extra mycket med min underbara älskade 3-åring. Som dessutom är så tuff att hon slutat med napp för ca 15 timmar sen.

Låter det som att jag har sovit lite för lite kanske? Ja det är väl också en av dagens sanningar. Så nu lägger jag mig så soffan och förbereder mig för alla tomater och ägg som kanske kastas på mig. Men det är min blogg och jag får faktiskt skriva så här ;). Alla kanske inte tycker att jag har rätt. Men så här tycker jag.

Meningen med detta var mest tanken på att får oss att MÅ BÄTTRE, att man inte måste ha en massa rätta prylar för att vara en underbara människa och ha en underbar blogg. Hur ofta man uppdaterar eller så. Det är inte det som är utmaningen. Inte för mig i alla fall. Utmaningen är att leva livet och att uppskatta det man har! Med så enkla medel som möjligt.

Att göra saker man mår bra av. Att uppskatta maten på bordet. Att uppskatta att man har hälsa. Att man har nära och kära som skulle göra vad som helst för dig. Just dig.

Kramar Terese

Fall is here

Inspirationsbild med Emanuela de Paula: Gina Tricot, Klocka i bokform: Inreda.com, Memory med fjärilar: Can can interiör, Glasögon: HM.com, Hattlampa: Ilva.se , Soffa: Ilva.se, Inspirationsbild med förvaringslådor: IKEA och Sjal: HM.com

Hur är det nu?

Hur länge är det sommar och när kommer hösten? Är det när man sitter med sitt mysiga kompisgäng och sörplar i sig kräftor och snapsar? Eller är det i Augusti när lönen kommer och man kan köpa några av de där sakerna som man spanat in? Jag själv väljer att kalla det sensommar, för fortfarande finns det hopp om värme. Det är lite förnekelsens tid. Jag gillar hösten ändå på något sätt men det känns mer okej när man fått trötta ut sig på sommar. Jag kan inte säga att jag har gjort det riktigt. Jag har inte varit till havet en enda dag. Men jag har ändå inte kunnat njuta riktigt av sol, jag är nog ändå lite tacksam. Att värmen har varit skonsam.

Jag tror att jag måste dit bara för att inta lite havsluft. Till havet.

torsdag 11 augusti 2011

Vintageförvaring


Foto: Ikea Livet Hemma

Ibland så är det kärlek vid första ögonblicket. Kroppen fylls med fjärilar och man liksom måste le med hela kroppen. Man har blivit KÄR! Det stora varuhuset kommer nu med en serie lådor som går i snyggaste vintagestilen. Och jag bara känner att jag måste köpa massor. Fast jag har ingen aning om vart de ska vara. Ok.. Nytt projekt då alltså. Projekt hitta på plats till lådorna. Kanske ska jag börja inreda hall nummer 2 ? Förmodligen så reagerar min make på ett helt annat sätt än jag om jag skulle ens yttra mig om att jag vill göra om hallen. Också.

onsdag 10 augusti 2011

Tegelvitt




Foto: Ditte Isager för Elle interiör

Väldigt fint hus. Där ser man ju att det kan vara skitsnyggt med tegel också. Och snyggt att bryta av med veden och den där sängen. Otroligt fint med ljusgrå påslakan. Jag hade nog velat spika upp lite tavlor som skulle lyfta det hela ett snäpp. Kanske något grafiskt svartvitt? Men det är en otroligt snygg bas. Enkel att förändra efter humör och årstid

Love love love!

Två bilder på oändlig kärlek!


Tusen tack för alla era historier, namnförslag och lyckoönskningar!
Att ni tar er tid att skriva med dyrbar tid! Och det är så kul att många av er skriver ofta och inte minst roligt när ni ger er till känns så jag får kolla in i bloggar som jag inte visste fanns. Ni är så duktiga allihopa! Kreativa och påhittiga!

I dag har mina gummistövlar kommit! Om de passade? Ingen aning.. mina fötter är för svullna för att ens komma igenom vinkeln på dem. Så ikväll blir det fötterna högt och stödstrumpor så att jag kan få på mig dom. Och en så söt kartong de kom i! Jag som gillar fina förpackningar! Den kan Hedvig och samla teckningar i. På kartongen står det texten "You need more shoes"! Och så rätt de har för jag äger nämligen bara ett par gummistövlar, två par flip flops och ett par stövlar i skinn som är utnötta. Och två par sommarskor i tyg som jag typ aldrig användt. Jag avskyr att leta efter skor! Jag vill ha få som skor som går att kombinera till allt!



Inspiration Hedvigs rum


Inspirationsbilder med rosa sideboard: Beckers färg, Grå nalle: Elsas Hem,Bruna hattaskar: Hemlängtan, Gräddvit spegel: Spiti, Päronaffisch: Modelmini.se,Turkosa skålar: Spiti, Påslakan i rosa linne: HM, Brun ballerinakjol: HM,Bokstavsaffish: Formelle design, Anslagstavla pratbubbla: Russinnet.se,Bokstäver i trä ,tavelfärg och konservburkar till pennor från Granit,
Vimplar med tivolitryck: Elsas Hem och inspirationsbild: Beckers färg.


God morgon!

Och TACK för era historier om syskon, resor till BB och kärleken till era små knytten! Jag ska ta vara på era råd! Och Jenny, hihi.. det blir ju inget spännande om jag berättar vilka namn och vilket kön? Tycker att det skulle vara intressant att höra er läsare gissa lite först. Och vilka namn tycker ni passa bra tillsammans med Hedvig?

Ja ni ser ju hur länge man kan kolla sig undan från sin älskade blogg. Den är som ett gift. Men jag ska iaf försöka hinna med annat idag än att slösa bort tid vid datorn. Det är ju så lätt att fastna. Bara titta lite, 150 gånger om dagen. Well... det blev iaf ett litet collage som jag pysslade med igår kväll. Eftersom det blir ett lekrum nere så blir Hedvigs rum lite, eh.. tomt. Så jag tänkte att jag sjulle göra i ordning det till ett litet lugnare rum som hon kan dra sig tillbaka till när hon ska sova och vill vara lite ensam. Och brist på sällskap kommer det ändå inte vara eftersom hon har en hel del leksaker där också. Vad tycker ni? Tanken är lite inspirerad av vintage, paris, tivoli, ballerina... Mina absoluta favoriter är affisherna!!

Stor kram till er alla!